• Wedstrijd afzeggen

Een wedstrijd kan niet zomaar worden afgezegd. Hiervoor gelden regels.

A-categorie
    In de A-categorie bestaat alleen de mogelijkheid om de wedstrijd in overleg met de tegenstander naar voren te halen. Naar achteren schuiven kan nooit. Kom je er niet uit met de tegenstander dan blijft de originele door de KNVB vastgestelde speeldatum staan en dien je de wedstrijd te spelen. Heb je te weinig spelers voor een elftal in de A-categorie, dan moeten spelers van een lager elftal (B-categorie) doorgeschoven worden om de wedstrijd door te laten gaan. Dit kan dan betekenen dat de wedstrijd van het lagere elftal verplaatst dient te worden. Wanneer bovenstaande allemaal niet mogelijk blijkt en je besluit toch de wedstrijd niet te spelen, zal de wedstrijd de code BNO* of TNO* krijgen. Hierbij zal de KNVB ook een boete geven. Indien dit een geldboete is zal dit door de vereniging worden verhaald op het team in kwestie.

* BNO=Bezoekend team niet opgekomen.
    * TNO=Thuisspelend team niet opgekomen.

B-categorie
    In de B-categorie kan in overleg met de tegenstander een nieuwe speeldatum worden afgesproken. Dit mag ook na de oorspronkelijke datum. Regel hierbij is dat de tegenstander akkoord moet zijn met de verplaatsing, maar niet verplicht is om mee te werken. Een verzoek om te verschuiven is altijd een verzoek en geen verplichting. Als je er niet uit komt met de tegenstander om een andere datum af te spreken blijft de originele door de KNVB vastgestelde speeldatum staan en dien je de wedstrijd te spelen. Wanneer bovenstaande allemaal niet mogelijk blijkt en je besluit toch de wedstrijd niet te spelen, zal de wedstrijd de code BNO* of TNO* krijgen. Hierbij zal de KNVB ook een boete geven. Indien dit een geldboete is zal dit door de vereniging worden verhaald op het team in kwestie.

* BNO=Bezoekend team niet opgekomen.
    * TNO=Thuisspelend team niet opgekomen.

Wat is de procedure?

Bij thuiswedstrijden neem je contact op met onze wedstrijdsecretaris en geef je de reden waarom je niet kunt spelen op de originele speeldatum. Geef ook de gewenste nieuwe datum en tijdstip dat je wilt gaan spelen. De wedstrijdsecretaris zoekt contact met de tegenstander, maakt de nieuwe afspraak en zorgt er voor dat deze wijziging verwerkt wordt in Sportlink zodat het ook zichtbaar is in Voetbal.nl.

Bij uitwedstrijden kun je als leider/trainer zelf contact zoeken met de tegenstander om je voorstel te bespreken. Heb je een nieuwe datum afgesproken, geef deze dan ook even door aan onze wedstrijdsecretaris zodat hij/zij deze wijziging kan invoeren in Sportlink die vervolgens goedgekeurd kan worden door de wedstrijdsecretaris van de tegenstander.

Dus nog even kort:

• Wedstrijden in de A-categorie kunnen alleen naar voren worden gehaald, nooit naar achteren
    • Er is geen verplichting om mee te werken aan een wijzigingsverzoek
    • ‘Gewoon’ afzeggen van de wedstrijd is niet mogelijk