• Loewi Piebes Adviseur Voetbaltechnische zaken

28 nov 2019
  • Onlangs stelde voetbalvereniging Nieuw-Buinen een vernieuwd jeugdbeleid samen. Hierin staat precies beschreven wat de club op jeugdgebied wil bereiken. Het is een absolute must voor de club die meer en meer met eigen jongens een mooie toekomst tegemoet wil gaan. Het liefst op redelijk niveau en dan wel het niveau waarop het eerste elftal nu acteert, namelijk in de tweede klasse. Belangrijker nog: eigen spelers bij de club houden en een dusdanige sfeer en randvoorwaarden te creëren dat spelers zich ook echt bij de club thuisvoelen en dat gevoel houden. Loewi Piebes uit Stadskanaal is aangesteld hierin een grote rol te vervullen.

Piebes kent het klappen van de zweep en teert op een karrenvracht aan ervaring. De nu 48-jarige speelde met Veendam in de eerste divisie, kwam met Nieuw-Buinen in de hoofdklasse uit en kon op meerdere posities spelen en was vooral een man die nooit te beroerd was het vuile werk op te knappen. Bovendien kon Piebes nog voetballen ook en is hij een man van de discipline. Dat laatste acht hij erg noodzakelijk bij de jeugd van Nieuw-Buinen. “Dat is erg belangrijk. Zonder goede discipline ben je nergens. Ik zal ervoor zorgen dat de jongens die vanuit de jeugd naar het eerste doorstromen een goede discipline vertonen, maar ook let ik op andere zaken zodat de overgang naar het eerste en tweede niet zo groot is. Het verschil tussen het eerste en tweede moet trouwens ook kleiner en dat is realiseerbaar.”

De rol van Piebes is vooral een adviserende rol die zoveel inhoudt als scouting van jeugdspelers waarbij hij hoofdtrainer Eric Prins en hoofd JCT, Kevin Koerts, zoveel mogelijk adviezen hieromtrent geeft. Ook zorgt de voormalige voetballer voor het begeleiden van spelers als ze overstap naar de senioren maken. Tevens moet hij ervoor zorgen dat er meer stabiliteit en rust binnen de opleiding en vereniging komt en zal hij waar nodig trainingen van de hoogste jeugdteams en het eerste en tweede elftal overnemen. “Ik heb er heel veel zin in. Nieuw-Buinen is een prachtige club met veel talentvolle spelers. Daar moeten we goed mee omgaan en de spelers die nog het nodige moeten leren gaan we zoveel mogelijk leren zodat ze straks in het eerste elftal mee kunnen.” (Week in Week uit / Gerry Grave).